האינטרנט הפך בשנים האחרונות לפלטפורמת פרסום ושיווק מרכזית עבור חברות ועסקים. כיום הרשת מציעה מגוון אפשרויות קידום ושיווק, כאשר העיקריות הן קידום אורגני מול קידום ממומן. האם יש קשר בין שיטות הקידום? איזו מהן מוכיחה תוצאות יעילות יותר לאורך זמן? האם ניתן לשלב בין שתי השיטות לקבלת תוצאות אפקטיביות יותר?
לא כל חברה או עסק יכול מבחינה תקציבית להרשות לעצמו קמפיין פרסום ושיווק בכל אמצעי לדוגמא ברדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות ועוד. לעומת זאת כל בעל עסק יכול למצוא את האינטרנט כרלוונטי לפרסום כל סוגי העסקים, כאשר היתרון באינטרנט הוא שגם עסק שהתקציב שלו עבור שיווק מוגבל, יכול למצוא אפשרויות באינטרנט לצורך פרסום בגוגל ושיווק העסק שלו. אפשר לעשות זאת ע"י קידום העסק באינטרנט. גוגל הינו מנוע החיפוש המוביל בקרב גולשים בארץ ובעולם, רובנו נעזרים בו כדי לחפש את מבוקשנו. הכלים שמציע היום מנוע החיפוש של גוגל לעסקים, רלוונטיים לכל עסק שמעוניין להגדיל את מעגל הלקוחות שלו.
קידום אתרים אורגני (SEO) ופרסום ממומן בגוגל (PPC) הן שתי אסטרטגיות בהן ניתן להשתמש על מנת להגדיל את הנראות של אתר, לחזק את נוכחותו ברשת ובסופו של דבר למשוך אליו יותר לקוחות.
נתחיל בהגדרות:
מהו קידום אורגני?
קידום אורגני, הנקרא בשפה המקצועית SEO (קיצור של Search Optimization Engine – אופטימיזציה למנועי חיפוש). קידום אורגני מתמקד בהגדלת הנראות בתוצאות מנוע החיפוש האורגני(שאינן בתשלום). קידום אורגני היא שיטה הדרגתית ומובנית שתפקידה להביא את האתר לדירוגים גבוהים בגוגל. הקידום האורגני עושה זאת באלגנטיות על ידי שימוש בכלים של תוכן ומבנה אתר, בניית קישורים, תגיות מסוימות ועוד (כאן נכנסים לתמונה מקדמי ה-SEO הפועלים במשך חודשים ואפילו שנים עד שנראה תוצאות). קידום אורגני כולל גם עיצוב חווית משתמש באתר הכוללת את: התאמת האתר למובייל, הקפדה על מהירות טעינת האתר, בחירה בכתובת URL ידידותית למשתמש, התאמת האתר לכל הדפדפנים ועוד.
מהו קידום ממומן?
קידום ממומן הוא טקטיקת שיווק מהירה יותר. מדובר למעשה בתשלום על מודעות והופעה גבוהה בפרסומות הממומנות בראש תוצאות החיפוש של גוגל. פרסום ממומן מתאים למגוון רחב של מטרות ומתאים בעיקר למקרים שבהם רוצים לייצר היענות גבוהה בפרק זמן קצר יחסית, כמו לדוגמה בהשקה של מוצרים חדשים, בקידום אירועים או בכל פעם שעולה הצורך להגדיל באופן מיידי ומהיר את הכניסות לאתר. התשלום של בעל העסק יהיה לפי קליק על המודעה, כאשר מראש יוגדר תקציב לקמפיין. העלות של כל קליק על מודעה תשתנה בהתאם לפרמטרים שונים שנקבעו.
אז מה עדיף? קידום אורגני או פרסום ממומן?
למעשה מדובר במטבע בעלת שני צדדים. מטרת שתי הדרכים זהה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשלב את הקידום האורגני עם הפרסום הממומן. אם ברצונכם לבחור באסטרטגיה השיווקית הנכונה יהיה עליכם לכלול מגוון של אפיקים ואפשרויות אחרת תמצאו את עצמכם מפספסים הזדמנויות וקהלים שלא היו יכולים להגיע אליכם בצורה אחרת. ההמלצה היא לשלב בין קידום אורגני שיניב תוצאות בטווח הארוך, ובין פרסום ממומן בגוגל שיביא לעלייה מיידית במכירות, לבית העסק יש את היכולת לפלח את תוצאות הקידום, ולהבין כמה לקוחות הגיעו לעסק מהפרסום הממומן וכמה מהקידום האורגני, ולהחליט באיזה אפיק קידום ממשיכים. בכל מקרה לפני שמתחילים, מומלץ לשבת ולהכין תכנית עבודה מפורטת ומדוקדקת – עם הצפיות שלכם מהפעילות הדיגיטלית והאופן שבו תמדדו אם וכיצד עמדתם ביעדים.