שנת 2021 ללא ספק ממשיכה את הבשורה בעולם קידום האתרים והאופטימיזציה של אתרים לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש: גוגל ומנועי חיפוש אחרים שמים דגש מיוחד על איכות התכנים המופיעים באתר, ההתאמה שלהם לכוונת החיפוש של הגולש, חווית הגולש כפי שהיא נתפסת על ידי מנועי החיפוש באתר, ואיכות המענה שניתן באתר למשתמש אל מול סביבת התחרות.
אז מהם הדגשים העיקרים למקדמי אתרים שמעוניינים לפעול בצורה חכמה בשנת 2021? הכנו עבורכם במאמר הזה 10 דגשים עיקריים:
דגש מספר 1: השקיעו בשיפור Core Web Vitals
גוגל שמה דגש מיוחד בשנת 2021 על האופן והתצורה שבהם חווה הגולש את הביקור באתרי אינטרנט שונים. בפרט, הדגש ניתן על איכות מהירות הטעינה של עמודי האתר השונים, היכולת של הגולש לייצר אינטראקציה עם רכיבים שונים בעמוד מוקדם ככל האפשר בתהליך הטעינה, וכן מידת היציבות של התצוגה לאחר הטעינה הראשונית. קפיצות מיותרות באתר כבר לאחר הטעינה הראשונית יכולות להיות מאוד לא נעימות מבחינת חווית המשתמש, ולגרום לגולש להקליק בפועל על קישורים אחרים.
באמצעות שלושה מדדים שונים, שמשתייכים למשפחת Core Web Vitals מודדת גוגל את איכות החוויה של הגולש. המדד הראשון, מדד ה – LCP מודד את משך הזמן שדרוש לטעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך. מדד ה – FID מאפשר למדוד את משך הזמן שעובר מרגע שהגולש ביקש לטעון דף מסוים באתר ועד שהוא מסוגל לייצר אינטראקציה עם רכיב כלשהו בדף. מדד שלישי בשם CLS מאפשר למדוד עד כמה יציבה התצוגה על גבי מסך המשתמש לאחר הטעינה הראשונית.
יש לא מעט פעולות שיכולים בעלי אתרים לבצע על מנת לשפר מדדים אלו: ויתור על אובייקטים גדולים ובזבזניים באתר, תעדוף סקריפטים בצורה נכונה יותר באתר, הקצאת מקום לתוכן דינמי באתר ועוד.
דגש מספר 2: הכינו את האתר לעידן אינדוקס המקטעים
גוגל פרסמה עדכון משמעותי נוסף בחודשים האחרונים שמתייחס ליכולת שלה לתעדף עמודי אינטרנט בדפי תוצאות החיפוש, גם אם הם לא עוסקים בנושא בו מתבצעת השאילתא, אבל כוללים פסקת תוכן שיכולה לתת לשאילתא הזאת מענה איכותי.
לעדכון הזה הייתה השפעה על היכולת של תכנים שונים להיות מדורגים בדפי תוצאות החיפוש. ההשפעה הזאת ניכרה אצל בעלי עסקים גם בגישה שלהם לכתיבת תוכן איכותי לאתר. אחרי העדכון של גוגל, לכתיבה של תוכן ארוך, מפורט מאוד, שנותן מענה איכותי לשאילתות שונות אפשריות של הגולשים, שמכסה את הנושא מכל ההיבטים והכיוונים שלו – יש חשיבות גדולה מאוד.
דגש מספר 3: צרו כותרות וכותרות משנה איכותיות
בעידן שבו גוגל עושה שימוש בתכנים שונים שהיא מוצאת באתרי אינטרנט על מנת להציג תשובות ישירות לגולשים בדפי תוצאות החיפוש, לשימוש בכותרות וכותרות משנה ישנה חשיבות אדירה. העדכונים האחרונים מלמדים עד כמה גוגל שמה דגש על תכני מיקרו ולא רק על העמודים עצמם. לכן, יצירת כותרות משנה איכותיות, כאלו שמסכמות את הרעיון המרכזי שיפגוש הגולש בפסקת התוכן הרלוונטית, יכולות לסייע מאוד לשפר את סיכוי הדירוג של העמוד בדפי תוצאות החיפוש.
דגש מספר 4: הכינו את האתר לעידן התוצאות העשירות
עולם התוצאות העשירות בדפי תוצאות החיפוש יצר איום משמעותי על אתרים חזקים שדורגו במקומות גבוהים בדפי תוצאות החיפוש על שאילתות מפתח מרכזיות. יחד עם זאת השימוש בתוצאות עשירות במנוע החיפוש יצר הזדמנות משמעותית לבעלי אתרים פחות בולטים, לתפוס את מקומם גבוה בדפי תוצאות החיפוש, באזור תוצאות האפס, במקרה שהם מייצרים תוכן איכותי אשר נותן מענה שלם לשאילתא של הגולש.
חשוב לזכור: לעיתים התוצאות העשירות מסכמות לגולשים השוואה בין מותגים שונים, מה שמאפשר גם למותגים המובילים פחות להופיע כבר בצמרת תוצאות החיפוש. במקרים אחרים, בהם גוגל עושה שימוש במענה איכותי מתוך אתר מסוים לשאילתא שביצע גולש, מפנה מנוע החיפוש לאתר בו נמצאת התשובה המקורית, ומובן שגם כאן טמונה הזדמנות אמיתית לשיפור הביצועים האורגניים של האתר.
דגש מספר 5: שימרו על הקיים
בהרבה מן המקרים, בעלי אתרים שהגיעו לתוצאות טובות יחסית בדירוג של עמודי האתר שלהם עבורר שאילתות רלוונטיות, חוששים לבצע שינויים נוספים בעמודים על מנת שלא לפגוע בדירוגים האיכותיים שלהם. מובן שהחשש הזה מוצדק: מה שגרם לגוגל או למנועי חיפוש אחרים להחליט ששווה בגללו לדרג היטב את העמודים האלו, עלול להפוך לרלוונטי פחות עם ביצוע השינויים באתר. זאת הסיבה, שככל שמדובר בדירוגים טובים שהצלחתם כבר להשיג, חשוב יהיה להתנהל בשום שכל בצורה מבוקר ומחשובת, ולבצע את השינויים באיטיות ולאורך זמן.
דגש מספר 6: התאימו את אורך התוכן באתר לצורך של הגולשים
מה טוב יותר, כתיבת תוכן ארוך ומושקע או כתיבה של תוכן קצר וממצה? התשובה הנכונה היא, כמובן, שאין תשובה נכונה.
כאשר אתם ניגשים למלאכת יצירת התוכן באתר, נסו להבין מה יענה טוב יותר על הצורך של הגולש. באיזה מצב נמצא הגולש כאשר הוא מבצע את השאילתא? האם הוא מעוניין בתשובה מדויקת ודחופה משום שהוא ממהר לרופא? במקרה כזה, מאמר ארוך ומתיש – סביר שלא יספק לו מענה איכותי. ואולי מעוניין הגולש להשוות בצורה מעמיקה בין מספר דגמים של שעוני ספורט? במקרה כזה, דווקא מאמר מעמיק שסוקר את כלל ההבדלים בין השעונים, מלווה בקטעי וידאו ותמונות, יתן את המענה הטוב ביותר.
מהי המסקנה? בעיקר, שחשוב להתאים את אורך התוכן לכוונת החיפוש של הגולש. לעיתים ירצה הגולש לקבל רשימה בתור מענה, לעיתים מאמר ארוך ומושקע, לעיתים תמונה, ותהיינה פעמים שגם סרטון איכותי יוכל לספק לו מענה הולם.
דגש מספר 7: בצעו אופטימיזציה לתמונות
מקדמי אתרים נוטים להזניח את תהליך ביצוע האופטימיזציה של תמונות, אולם ממשק ה – API של גוגל לניתוח תמונות, מגלה שגוגל שכללה לאין ערוך את היכולת שלה לזהות מה נמצא בתמונות, האם הן מכילות תוכן פוגעני, האם הן מתאימות לצפיה של ילדים ועוד ועוד.
זאת הסיבה, שחשוב יהיה שאם אתם עוסקים בקידום אתרים, תבצעו את פעולות האופטימיזציה הנדרשות לתמונות: בחרו בתבונה את שם קובץ התמונה, הצמידו לתמונה תגית אלט מייצגת, כווצו את התמונה, דאגו שהתמונה תהיה איכותית ובעלת משמעות, ושלבו אותה באתר במקומות אסטרטגיים ומתאימים לצורך של הגולשים.
דגש מספר 8: לימדו מן החיפושים הפנימיים שמבצעים גולשים באתר עצמו
אחד המרכיבים החשובים ביותר בניתוח התנועה של גולשים לאתר, הוא מיפוי החיפושים הפנימיים שמבצעים הגולשים לאחר הכניסה לאתר. מדוע הניתוח הזה הוא כה חשוב? בעיקר, משום שהוא יכול ללמד אותנו כבעלי האתר האם האתר נותן מענה איכותי לצורך של הגולש. מדוע ביקש הגולש לחפש משהו באתר עצמו? האם תפריטי הניווט לא מספיק טובים? האם המוצר לא קיים במאי ולכן הגולש לא הגיע אליו? האם מבנה האתר וההיררכיה שלו מובנים לגולש? האם ישנם שירותים שהגולש מצפה למצוא באתר ובית העסק לא מספק אותם?
שימוש בתנועת החיפוש הפנימית באתר יוכל להקפיץ את האתר שלכם קדימה כמה וכמה צעדים.
דגש מספר 9: שלבו כתוביות בתכנים מסוג וידאו
הטמעתם וידאו באתר? מצויין. דאגו לשלב באתר גם כתוביות ותסריט. מדוע. בעיקר על מנת להנגיש את תוכן הוידאו הזה הן לגולשים בעלי לקויות שונות, והן למנועי החיפוש עצמם. היכולת לייצר מידע מובנה שמנועי החיפוש יוכלו לסרוק בקלות תשפר את ההבנה של מנועי החיפוש אודות התוכן שהוטמע באתר, ומכאן הדרך לדירוג עמודי האתר בעבור ביטויי מפתח רלוונטיים שיחפשו גולשים תהיה קצרה יותר.
וידאו איכותי שמוטמע באתר יוכל לסייע בהשארת יותר גולשים באתר, בהקטנת שיעור הנטישה של גולשים, וביצירת מעורבות גדולה יותר שלהם, כולל הנכונות לשתף את התכנים ברשתות החברתיות.
דגש מספר 10: בחרו בתצורת כתובות אתר נקיה ופשוטה
מבנה ה – url באתר יכול ללמד לא מעט את מנועי החיפוש אודות התוכן שנמצא באתר. מבנה סדור באמצעות ספריות יכול לסייע גם בהבנה של ההיררכיה של האתר. יחד עם זאת, מבנה ארוך מידי של כתובות האתר עלול לפגום בתצוגה של כתובת האתר ברשתות החברתיות השונות, לפגוע בסיכוי שגולשים יבחרו לשתף את התכנים האלו, וגם להקשות על מנועי החיפוש להפוך את הכתובות האלו לקריאות ונגישות.
לכן, כאשר אתם נפנים לבחור במבנה כתובות url עבור עמודי האתר השונים, בחרו במבנה כזה שייצג באופן איכותי את היררכיית התוכן באתר, אך מצד שני יתמוך בביצוע שינויים עתידיים באתר ויאפשר שיתוף של התכנים בפלטפורמות החברתיות השונות.